تاملات گاه گاه یک توسعه دهنده نرم افزار

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

نگاهی به پدیده «طفره‌روی اجتماعی» و تاثیر آن بر فعالیت تیم‌های چابک

مقدمه:

فعالیت تیمی مستعد آسیب‌هایی است. مسلما مطالعه و شناخت آسیب‌ها، می تواند باعث جلوگیری از آسیب یا مواجهه اصولی و سنجیده‌تر با آن شود. یکی از آسیب‌هایی که فعالیت تیمی را مورد تهدید قرار می‌دهد، پدیده‌ای است به نام «طفره‌روی اجتماعی» (Social Loafing). هدف از این یادداشت بررسی اجمالی این پدیده و تاثیر آن بر فعالیت تیم توسعه نرم‌افزار است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
روح الله دلپاک

بازگشت از ماه! یک بازی برای تقویت مهارت کار تیمی

moon landing

بازی ها نقش بسیار مهمی در افزایش مهارت کار تیمی دارند. انجام بازی، هم باعث شادی و تفریح است و هم از نتایج آنها می‌توان نکته‌هایی آموخت که برای همیشه در ذهن ماندگار خواهند شد. اگر به عنوان مربی چابکی فعالیت می‌کنید، از معجزه این بازی‌ها غافل نشوید!

در این مطلب قصد دارم تا یکی از بازی‌های جذاب را معرفی کنم. «بازگشت از ماه» نام یک بازیست که برای تیم‌های نوپا و تازه کار سودمند است. هدف از انجام این بازی، تقویت مهارت ارتباطات و همکاری و درک نتایج مثبت کار تیمی است. از این هم غافل نشویم که همه‌ی ما بازی‌ها را از نشستن و گوش دادن به سخنرانی‌های خشک و خالی، لذت بخش‌تر می‌دانیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
روح الله دلپاک

تاملی در اصل هشتم بیانیه چابک

مقدمه:

اصل هشتم بیانیه چابک می‌گوید که فرآیندهای چابک، از «توسعه‌ی پایا» (Sustainable Development) حمایت کرده و آن را ترویج می‌کنند:

Agile processes promote sustainable development. The sponsors, developers, and users should be able to maintain a constant pace indefinitely.

هدف از این یادداشت، بررسی دقیق‌تر این اصل و مفاهیم پیرامون آن است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
روح الله دلپاک