moon landing

بازی ها نقش بسیار مهمی در افزایش مهارت کار تیمی دارند. انجام بازی، هم باعث شادی و تفریح است و هم از نتایج آنها می‌توان نکته‌هایی آموخت که برای همیشه در ذهن ماندگار خواهند شد. اگر به عنوان مربی چابکی فعالیت می‌کنید، از معجزه این بازی‌ها غافل نشوید!

در این مطلب قصد دارم تا یکی از بازی‌های جذاب را معرفی کنم. «بازگشت از ماه» نام یک بازیست که برای تیم‌های نوپا و تازه کار سودمند است. هدف از انجام این بازی، تقویت مهارت ارتباطات و همکاری و درک نتایج مثبت کار تیمی است. از این هم غافل نشویم که همه‌ی ما بازی‌ها را از نشستن و گوش دادن به سخنرانی‌های خشک و خالی، لذت بخش‌تر می‌دانیم.

فرض کنید که شما جزو سرنشینان یک فضاپیما هستید. قرار است همه سرنشینان فضاپیمای شما با فضاپیمای دیگری که در محل مشخصی بر روی کره ماه فرود آمده است، به زمین برگردید. رسیدن به فضاپیمای دوم، برای شما حیاتی است و در غیر اینصورت هیچ وقت به زمین بر نمی‌گردید و مرگ شما حتمی است. به دلایلی سفینه شما 300 کیلومتر دورتر از نقطه‌ی قرار، فرود آمده است و هنگام نشستن بر سطح ماه، فضا پیمای شما دچار آسیب شده است. در اثر آسیب وارده، اکثر تجهیزات و لوازم شما از بین رفته و تنها 15 وسیله در فضاپیما باقی مانده است. برای اینکه بتوانید خودتان را تا رسیدن به فضاپیمای دوم و طی مسافت 300 کیلومتری بر سطح ماه زنده نگه دارید، باید تجهیزات مورد نیاز خودتان را اولویت‌بندی کنید.
بعد از اینکه وسایل مورد نیاز خودتان را اولویت بندی کردید، (به مهمترین وسیله عدد 1 بدهید تا کم اهمیت‌ترین وسیله که عدد 15 می‌گیرد)، حالا می‌توانید اولویت‌ها را با مرکز کنترل زمینی در NASA چک کنید تا متوجه شوید که وافعا ارزیابی شما چقدر صحیح بوده است.

تیم طی این بازی متوجه می‌شود که اولویت بندی‌های فردی به نسبت اولویت‌بندیهای جمعی از دقت کمتری برخوردارند. اما آیا اولویت‌بندی تجهیزات برای زنده ماندن در ماه و بازگشتن به زمین کافیست؟ به چه چیزی بیشتر از این نیاز است؟

برای دریافت دستورالعمل کامل این بازی این فایل را دانلود کنید: راهنمای بازی «بازگشت از ماه»

منبع: http://insight.typepad.co.uk/insight/2009/02/moon-landing-a-team-building-game.html