آیا از دکور، نور، سکوت، تهویه و تزیینات اتاق محل کار خود رضایت دارید و از بودن در آن فضا لذت میبرید؟

شما به این سوال چه جوابی میدهید؟ ۵۶ نفر به این سوال پاسخ دادند و نتیجه ی زیر بدست آمده است.

خیر. در سازمان ما این قبیل موضوعات اهمیت چندانی ندارند. ☹️ – 21

👍👍👍👍👍👍👍 38%


بله، اما میتواند بهتر شود و بهبود آن برای من مهم است. – 16

👍👍👍👍👍 29%


بله. فوق العاده است. – 12

👍👍👍👍 21%


خیر. اما سازمان ما برای بهبود آن تلاش میکند. – 7

👍👍 13%


👥 56 people voted so far.

اما پرسش اساسی این است که یک اتاق ایده‌آل برای تیم توسعه نرم افزار واقعا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ آقای Martin Fowler در مطلبی به این سوال پاسخ داده‌اند. من تیتروار به این ویژگی‌ها، از قول ایشان اشاره می‌کنم.

۱- به تیم یک اتاق با فضای باز که در آن امکان ارتباط و گفتگوی رو در روی همه اعضا میسر باشد، اختصاص داده شود. (این پیشنهاد در ویرایش دوم متد XP‌ به صورت یک پرکتیس اصلی تجویز شده است.)

۲- اتاق دارای نور طبیعی باشد. استفاده از نور مصنوعی برای طولانی مدت، باعث می شود که اعضای تیم احساس کسالت کنند و حتی می‌تواند باعث پرخاشگری شود.

۳- اتاق باید به اندازه کافی بزرگ باشد. برای هر نفر ۴.۵ مترمربع فضا پیشنهاد شده است. با این حساب یک تیم ۶ نفره به فضایی نزدیک به ۳۰ مترمربع نیاز دارد.

۴- تیم باید اختیار کامل برای مدیریت فضای اتاق خود را داشته باشد. تیم باید آزاد باشد تا به سلیقه خود چیدمان وسایل اتاق را در هر زمان تغییر دهد. این پرکتیس با موضوع Self Organize بودن تیم مرتبط است و ارتباط سینرژیک با آن دارد. لذا وسایل اتاق باید قابل جابجایی باشند و تا جای ممکن از ثابت کردن یک وسیله یا میز و نظایر آنها جلوگیری شود.

۵- صندلی های استاندارد و با کیفیت عالی برای اعضای تیم تهیه شود. به دلیل اینکه برنامه نویسان مدت زیادی پشت میز می نشینند، درد کمر و آسیب به ستون فقرات، در بین آنها شایع است. لذا ضروری است تا از میز و صندلی های استاندارد و با کیفیت استفاده شود. صرفه جویی مالی در این موضوع پذیرفته نیست.

۶- اعضای تیم باید این آزادی و اختیار را داشته باشند تا روی دیوارهای اتاق خود،‌ نمودارها و دیگر اقلام اطلاعاتی دلخواه را بچسبانند. حتما در اتاق وایت برد وجود داشته باشد. دادن یک دوربین دیجیتال به تیم می تواند باعث تسهیل در ضبط اطلاعات روی بورد شود.

۷- پیشنهاد شده تا حالت نشستن اعضای نسبت به هم، به شکل UPod‌ باشد. نشستن به این شکل، باعث می شود تا گفتگو و ارتباط بین اعضای تیم آسان تر شود.

۸- در محل کار، اتاقی برای گفتگوهای خصوصی (مثلا تماس تلفنی)، وجود داشته باشد. اعضای تیم در این فضا باید بتوانند راحت تر از فضای اتاق اصلی به صحبتها و مسایل شخصی تر خود بپردازند.

۹- داشتن دو مانیتور (حداقل ۲۰ اینچی) برای برنامه نویسان جزو حداقل نیازمندی هاست.

۱۰- نوشیدنی و خوراکیهای ساده باید به سهولت در دسترس اعضای تیم باشد. به این ترتیب اعضای تیم در مواقع استراحت گفتگوی راحت تری خواهند داشت که منجر به افزایش میزان ارتباطات آنها خواهد شد.

منبع: http://martinfowler.com/bliki/TeamRoom.html
درمورد چیدمان UPod: http://martinfowler.com/bliki/UPod.html
در مورد سایز و تعداد مانیتور: http://martinfowler.com/bliki/BigScreen.html


شما چه فکر میکنید؟